متاورس بدون بلاک چین
راه حل های مبتنی بر بلاک چین در چند سال گذشته شاهد کاربردهای مالی، حقوقی، بازی و اجتماعی بوده اند، البته در مقیاس نسبتاً کوچک. با این حال، اینکه آیا سطح زیرساخت بلاک چین برای رشد متاورس ضروری خواهد بود، بی پاسخ باقی مانده است. پاسخ به این سوال بستگی به این دارد که ما متاورژن را چگونه تعریف کنیم. برخی از تعاریف فراجهان تنها بر عناصر تجربی آن تمرکز دارند. کلمه متاورس اغلب ما را به پوشیدن هدست واقعیت مجازی (VR) و داشتن تجربه ای فراگیر در دنیای مجازی وادار می کند. هیچ کدام از اینها اشتباه نیست، اما تعریف ناقصی از متاورژن است. انتظار می رود متاورس نسخه آینده نگر اینترنت باشد که چشم اندازی عالی است، اما چرا به اینترنت جدید نیاز داریم؟ پاسخ در پاسخ به سوال دیگری نهفته است فراجهانی بدون بلاک چین آیا می تواند وجود داشته باشد؟
فراجهانی بدون بلاک چین و نیاز به اینترنت جدید
اینترنت فعلی ما کافی نیست. مشوق ها مجموعه محدودی از ذینفعان را هدف قرار می دهند، سازندگان مورد سوء استفاده قرار می گیرند و کاربران کنترل بسیار کمی بر داده های خود دارند. آیا نسخه جدید اینترنت می تواند آن را تغییر دهد؟ اینترنت از طریق اپلیکیشن هایی مانند گوگل، متا (فیسبوک سابق)، اینستاگرام و آمازون ساخته می شود. این اپلیکیشن ها از تکنیک های مختلفی برای جلب توجه کاربران و کسب درآمد در صورت وجود استفاده می کنند.
علیرغم ارزش قابل توجهی که از طریق این برنامه ها ایجاد می شود، مصرف کنندگان مقدار بسیار کمی از ارزشی که بدهی دارند دریافت می کنند. حتی زمانی که کاربرانی که ارزش ایجاد کرده اند پول بسیار کمی دریافت می کنند. برنامه هایی که توجه مصرف کنندگان را به خود جلب کرده، برای خود و سهامدارانشان ثروت ایجاد کرده اند، چندین تریلیون دلار ارزش دارند. اینترنت باید فراگیر و جدید باشد تا این را تغییر دهد.
این به خاطر خود برنامه ها نیست، بلکه به این دلیل است که آنها در یک اکوسیستم سرمایه داری رشد می کنند. در اینجا برندگان تمام ارزش و ثروت را می گیرند. تا زمانی که “برندگان” تعریف جامع تری داشته باشند، خوب است که این اتفاق در اینترنت جدید رخ دهد. یکی دیگر از چالش های کلیدی اینترنت فعلی، بهره برداری از تولیدکنندگان محتوا است. اینترنت ما را پر از محتوا کرده است. با این حال، حتی سازندگان محتوای با کیفیت به ندرت پول دریافت می کنند.
پلتفرمها و واسطههایی که فضای وب را در اختیار این تولیدکنندگان محتوا قرار میدهند بیشترین درآمد را دارند و این رویه باید تغییر کند. اینترنت باید با سازندگان سازگارتر باشد. علاوه بر مکانیسمهای انگیزشی غیرعادی، اینترنت فعلی دادههای کاربر را نیز بدیهی میگیرد. کاربران اینترنت کنترل بسیار کمی بر داده ها و شبکه خود دارند. چرا یک کاربر برای ایجاد شبکه خود هنگام تغییر از فیس بوک به توییتر باید از صفر شروع کند؟ این باید زمینه را تغییر دهد فراجهانی بدون بلاک چین فراهم کند.
چرا بلاک چین اینترنت را درست می کند؟
اینترنت میلیون ها تراکنش داده را در ثانیه انجام می دهد. زیرساخت بلاک چین در مقایسه با تکرار فعلی اینترنت در مراحل اولیه فناوری خود است. با این حال، بلاک چین فقط یک لایه زیرساخت نیست، بلکه یک لایه اقتصادی نیز هست. این ویژگی های اقتصادی بلاک چین به طور بالقوه می تواند چالش های اینترنت را حل کند. در دنیای مبتنی بر بلاک چین، فناوری پلتفرم متاورس (اینترنت جدید) مشوق های فراگیرتری را ارائه می دهد. این برنامه ها می توانند از نظر حقوق صاحبان سهام (توکن حاکمیتی) و مشوق های کاربر (توکن ابزار) جامع باشند. شرکتکنندگان فعال در اکوسیستمهای فراجهانی معمولاً دارای نشانههای کاربردی هستند. به عنوان مثال، شرکت کنندگان در فراجهان بازی، توکن های کاربردی خود را با ایجاد بازی به دست می آورند. شرکتکنندگان در فراجهان هنر با خلق آثار هنری و هنری بودن با نوشتن نظرات مفید، نشانههایی به دست میآورند.
Metaverse به شرکت کنندگان اجازه می دهد تا به عنوان کاربران و سازندگان پلت فرم کسب درآمد کنند. تا زمانی که شرکت کنندگان در این اکوسیستم ها به خلق ارزش ادامه دهند، تشویق می شوند. همانطور که این بازیگران ارزش بیشتری در یک اکوسیستم ایجاد می کنند، اعتماد و نفوذ پیدا می کنند. با این حال، اگر یک تأثیرگذار در یکی از پلتفرمهای وب 3 بخواهد در اکوسیستم دیگری نمایه ایجاد کند، باید بتواند دوستان خود را بیاورد و با آنها ارتباط برقرار کند. اعتبارات اکوسیستم مانند “XP” (امتیازهای تجربه) نباید در یک پلتفرم بازی گنجانده شوند زیرا مختص اکوسیستم هستند. اخلاق اساسی این است که کاربران مالک شهرت و شبکه خود هستند، نه پلتفرم ها.
یکی دیگر از طرحهای اساسی متاورس، توکنهای غیرقابل تعویض (NFT) است. NFT ها ثبات ارزش را ارائه می دهند. هنگامی که یک گیمر یک دارایی درون بازی را در یک بازی Web2 خریداری می کند، فرصتی برای کسب درآمد برای استودیو بازی فراهم می کند. آنها مالک دارایی نیستند، که در دنیای بلاک چین در حال تغییر است. NFT ها نه تنها به کاربران اجازه ایجاد، خرید و فروش دارایی های متاورز را می دهند، بلکه به آنها اجازه می دهند اعتبار اکوسیستم را در قالب توکن ها جمع آوری کنند. توکنها مانند امتیازات اعتباری در خدمات مالی رفتار میکنند و با افزایش تعداد کاربران Metaverse، ارزش بیشتری به دست میآورند.
چالش های بلاک چین در ارائه متاورس
آینده متاورس عالی به نظر می رسد، اما آیا این همه تبلیغات است؟ برای تحقق روایت فرا وجهی، چالشهای جدی فناوری، تجربی و مدل اقتصادی باید برطرف شود. بلاک چین از مقیاس پذیری، قابلیت همکاری و چالش های امنیتی رنج می برد. حتی بهترین زنجیرهها با پایگاههای کاربری قابل توجه فقط میتوانند حدود 50000 تراکنش در ثانیه را انجام دهند. اینترنت میلیون ها تعامل داده در ثانیه در ایمیل ها، توییت ها، پست ها، جستجوهای گوگل، پیام ها و موارد دیگر دارد.
این مقایسه حاکی از آن است که تعاملات داده در متاوره باید در زنجیره باشد. همانطور که تکنیکهای رمزنگاری (مانند تجمیعهای دانش صفر) در رسیدگی به چالشهای مقیاسپذیری بهتر میشوند، ویژگیهای اقتصادی به درستی برای ایجاد مدلهای مبتنی بر فراجهت جدید برای آینده مورد توجه قرار خواهند گرفت. علاوه بر چالشهای مقیاسپذیری، مشکلات قابلیت همکاری بین بلاک چینها وجود دارد. این امر به ویژه در مورد پل هایی که برای انتقال ارزش از یک بلاکچین به بلاک چین استفاده می شوند، صادق است.
بسیاری از حملات سایبری علیه پلتفرم های وب 3 از طریق این پل ها انجام شده است. حمله به پل رونین و حمله به پل کرمچاله سولانا نمونه هایی از این دست هستند. قابلیت همکاری یک فرصت گسترده در وب 3 است، اما همچنین یک آسیب پذیری است که باید برطرف شود. این چالش ها در لایه زیرساخت بلاک چین همچنان به اکوسیستم بازخورد می کنند. یکی از آخرین موضوعات، ایجاد یک مدل اقتصادی پایدار از متاورس است. اگرچه GameFi به عنوان یک هک رشد برای جذب کاربران استفاده می شود، یک مدل توکن مقیاس پذیر هنوز شناسایی نشده است.
تا به امروز، بسیاری از مدلهای اقتصادی شکست خورده وجود داشتهاند که مدلها و رویکردهای اقتصادی جدیدی را پدید آورده و الهام گرفتهاند. با این حال، نوآوران در این فضا حداقل یک چرخه با شناسایی یک مدل پایدار فاصله دارند. آخرین موج مخالف تجربه کاربر است. هدستهای واقعیت مجازی و تجربه کاربری web3 تعبیهشده باید برای جذب گیمرها، سازندگان و افراد سرسخت به Metaverse یکپارچهتر شوند.
آیا شرایط برای متاورز غیربلاک چینی مهیا است؟
اساساً، فراجهان ایدهآل باید مبتنی بر بلاک چین باشد، که نیازمند انگیزههای فراگیر متمرکز بر سازندگان و کاربران است، در حالی که تجارب مجازی همهجانبه و یکپارچه ارائه میکند. متاورس تنها در مورد عناصر تجربی نیست، بلکه در مورد جنبه های اقتصادی نیز می باشد. انگیزه های مالی باید حول محور ارزش آفرینان واقعی باشد. کسانی که محتوا تولید می کنند و به طور منظم روی پلتفرم تعامل و تراکنش می کنند، کسانی هستند که ارزش ایجاد می کنند. در حالی که امکانات مدل اقتصادی هیجانانگیز است و چندین چشمانداز امیدوارکننده از این احتمالات وجود دارد، چالشهای فنی قابل توجهی برای غلبه بر وجود دارد. نقاط ضعف در تجربه کاربری نیز باید برطرف شود.
در کوتاهمدت، چندین نسخه Web2 مقیاسپذیر Metaverse از اخلاق Web2 برای ایجاد انگیزه در شرکتکنندگان استفاده میکنند. با تکامل بلاک چین، مدلهای ترکیبی بیشتری ظاهر میشوند که در آن عناصر Web2 مقیاسپذیری و تجربه کاربر را فراهم میکنند و بلاک چین از ایجاد انگیزه مراقبت میکند. ممکن است در حال حاضر یک متاورز کاملاً مقیاسپذیر روی زنجیره ایدهآل به نظر برسد، اما پلتفرمی عالی برای ساخت است. فراجهانی بدون بلاک چین و اینترنت جدیدی ایجاد می کند.