با فناوری Web 3، صنعت ورزش هرگز مثل قبل نخواهد بود
معرفی فناوری وب 3 می تواند انقلابی در بسیاری از صنایع از مد گرفته تا هنر، موسیقی و غیره ایجاد کند. نمی توان انکار کرد که web3 پتانسیل تغییر صنعت ورزش را به سمت بهتر شدن دارد. فناوری وب 3 می تواند صنعت ورزش را با امکان افزایش مالکیت، شفافیت و استقلال از قراردادهای هوشمند برای ثبت حامیان مالی در بلاک چین به سطح بالاتری برساند.
Web3 همچنین فرصت های متعددی را برای تیم ها، هواداران و ورزشکاران فراهم می کند. از طریق web3، آنها می توانند راه های جدیدی از تعامل را کشف کنند. آنها این کار را با استفاده از قدرت کارت های بازی انجام می دهند که به کاربران اجازه می دهد تیم های فانتزی خود را ایجاد کنند. به این ترتیب، بازیکنان میتوانند ترکیبهای خود را در تورنمنتهای سراسر کشور به نمایش بگذارند، با یکدیگر رقابت کنند و راه جدیدی برای ارتباط با طرفداران دیگر ارائه دهند.
این بدان معناست که بازیکنان می توانند مسابقات رویایی خود را به صورت آنلاین با استفاده از پلتفرم هایی که توسط نام های بزرگ صنعت ورزش پشتیبانی می شوند، سفارشی کنند. در نهایت، فناوری Web 3 به این معنی است که طرفداران می توانند بیش از هر زمان دیگری به بازی نزدیک شوند و با بازی تعامل داشته باشند. از طریق web3، طرفداران می توانند با ورزشکاران و تیم های ورزشی مورد علاقه خود به روش های هیجان انگیز و بی سابقه تعامل داشته باشند.
به عنوان مثال، مجموعههای دیجیتالی مبتنی بر بلاک چین و توکنهای طرفداران میتوانند برای ترویج وفاداری و تعامل طرفداران استفاده شوند. هواداران می توانند از این نشانه ها برای شرکت در مسابقات و تاثیرگذاری بر تصمیمات و نظرسنجی های تیم استفاده کنند. این امکان تجربه شخصیتر را برای طرفداران فراهم میکند و جریانهای درآمد جدیدی را برای سازمانهای ورزشی باز میکند. با این حال، افزایش ارتباط و احساس جامعه با ورود وب 3 تنها آغاز تحول صنعت ورزش است.
بسیاری از شرکت های ورزشی در حال حاضر به این دلایل از فناوری Web 3 استفاده می کنند. نمونه بارز آن ضربه بالای NBA است. این به کاربران اجازه می دهد تا NFT های ارائه شده توسط NBA را خریداری و جمع آوری کنند، بفروشند و معامله کنند، معروف به Top Shot در اکتبر 2020 به یک پدیده جهانی تبدیل شد و در اوج خود 45 میلیون دلار درآمد کسب کرد. ژوئن امسال بسیار قابل توجه بود زیرا ما اولین مسابقه بوکس سلبریتی را در متاورس دیدیم.
روی جونز جونیور یک پیروزی باورنکردنی در دور هفتم را مقابل رابرت ویلموت بدنساز حرفه ای که به عنوان قهرمان NDO نیز شناخته می شود، به دست آورد. این مبارزه بسیار مورد انتظار بود، به عنوان یک درگیری در متاورس تبلیغ شد و طرفداران را مجذوب خود کرد. مسابقه بوکس در مکانی نامعلوم برگزار شد و آنها با استفاده از فناوری موشن کپچر ردیابی شدند. این احساس را ایجاد می کرد که هر دو در یک بازی ویدیویی هستند.
در نهایت، هر دو مبارز در یک میدان مجازی قرار می گیرند که در آن تماشاگران مشتاق محاصره می شوند. به طور خاص برای بوکس، امکان پخش جریانی مسابقات در Metaverse به کاربران این امکان را می دهد که واقعاً در هیجان ورزش شرکت کنند و خود را در یک محیط مجازی فراگیر غوطه ور کنند. تماشاگران مجازی می توانند مسابقه را در زمان واقعی تماشا کنند، واکنش های خود را بلافاصله به اشتراک بگذارند و با دیگران تعامل کنند.
فراتر از قابلیتهای فعلی، فناوری Metaverse میتواند راههای جدیدی را برای تماشای اکشن با استفاده از جلوههای ویژه، واقعیت مجازی یا پخشهای سه بعدی و زوایای دوربین سفارشی معرفی کند. کسبوکارهای دیگر، مانند ورزشهای بلاک چین، از NFT و مجموعههای دیجیتالی استفاده میکنند و تجربهای کاملاً جدید برای بازیکنان و شرطبندان ایجاد میکنند. آنها یک NFT برای هر بازیکن در آکادمی از ابتدا ایجاد می کنند و به آن اجازه می دهند بازیکنان را به روز نگه دارد و ذخیره کند.
این امر ارزش NFT را افزایش می دهد زیرا هر بازیکنی از طریق رده های بالا وارد فوتبال اروپا می شود. پوشیدنی های دیجیتال نیز وارد شده اند که فرصتی عالی برای تیم های ورزشی است. این را فروش موفق دستگاه های پوشیدنی Epic Games در Fortnite نشان داد. این پتانسیل را برای سایر شرکت ها برای شکل دادن به سبک زندگی ورزشی دیجیتال و بخش مجموعه های پوشاک نشان داد.
این حرکت همچنین مشارکت و احساس تعلق را ترویج می کند زیرا طرفداران می توانند وفاداری خود را به بازی ها یا ورزش های مختلف نشان دهند و احساس کنند بخشی از جوامع مجازی هستند. سازمانهای خودمختار غیرمتمرکز (DAOs) نیز به دلیل توانایی در تجمیع منابع مشترک، انقلابی در کلوپها و جوامع هواداران مبتنی بر ورزش ایجاد میکنند. با انجام این کار، آنها در حال تغییر آنچه به طور سنتی یک بخش ورزشی انحصاری بوده است.
این امر طرفداران را از سراسر جهان متحد می کند و همچنین اساساً حس ارتباط و ورزش اجتماعی را بهبود می بخشد. به عنوان مثال، ورزش های بلاک چین لیگ های فانتزی خود را راه اندازی می کنند تا بازیکنان و طرفداران دارندگان NFT بتوانند تیم های خود را کنترل کنند. آنها همچنین می توانند سایر اعضا را به چالش بکشند.
همچنین میتوان از فناوری Web3 برای قویتر و ایمنتر کردن سیستمهای فروش و فروش بلیط استفاده کرد. این سیستمهای فروش بلیت میتوانند کارآمدتر باشند و از تقلب و تقلب جلوگیری کنند و در عین حال اطمینان حاصل کنند که بلیطها به صورت غیرمتمرکز و شفاف فروخته میشوند. به طور مشابه، سیستم های معاملاتی می توانند معاملات کارآمدتر و یکپارچه تر را بین فروشندگان و خریداران فعال کنند و از اصالت محصولات اطمینان حاصل کنند.
ظهور فناوری های وب 3 همچنین به نفع ورزشکاران است زیرا آنها کنترل بیشتری بر حرفه خود دارند و در موقعیت بهتری برای کسب درآمد از برندهای خود قرار دارند. قراردادهای هوشمند را می توان برای تایید، حمایت مالی و بین تیم ها و ورزشکاران استفاده کرد. توسعه بازارهای غیرمتمرکز همچنین به آنها این امکان را می دهد که مستقیماً با طرفداران خود ارتباط برقرار کنند و کالاهای خود را بفروشند.
از نظر حکمرانی، فناوری وب 3 می تواند یک سیستم غیرمتمرکز و دموکراتیک تر از حاکمیت و مالکیت در صنعت ورزش ایجاد کند. این امر به ویژه در مورد حقوق رسانه ها، تیم ها، دارایی های ورزشی نخبگان و سایر دارایی های ورزشی صادق است. Web3 و مفاهیم مرتبط با آن به سمت ورزشهای الکترونیکی حرکت میکنند، زیرا استارتآپها پیشنهادات جدید مرتبط با Web3، به ویژه فرصتهای کسب درآمد برای بازیکنان، تیمها و مخاطبان را معرفی میکنند.
طبق گزارش سال 2022، انتظار میرود بازار جهانی ورزشهای الکترونیکی تا سال 2030 به 12.4 میلیارد دلار برسد که نسبت به 2.5 میلیارد دلار فعلی افزایش یافته است. با رونق، رهبران ورزش های الکترونیکی به متاورز توجه می کنند و فرصت عالی برای پیوستن به این دنیای مجازی را تشخیص می دهند. ورود ورزشهای الکترونیکی به دنیای متاورز جنبههای مثبت زیادی دارد، مانند انگیزههای اقتصادی، تمرکززدایی، دسترسی، افزایش شفافیت، تعامل و راحتی، و همچنین پتانسیل گسترش دامنه فعلی ورزشهای الکترونیکی رقابتی و جذب مخاطبان جدید.
با توجه به قابلیتهای تجسم متاورس، میتواند به مرکزی برای سرگرمیهای سه بعدی تبدیل شود و به ورزشهای الکترونیکی نقشی پیشرو در جامعه بازیها بدهد. راه های زیادی برای وارد کردن ورزش های الکترونیکی به دنیای متاورس وجود دارد. مسابقات زنده را می توان شخصاً شرکت کرد، اما اکثر آنها آنها را از طریق صفحه نمایش تماشا می کنند. این تجربه را محدود می کند. با این حال، Metaverse می تواند این تجربه را بسیار فراگیرتر کند. بلاک چین، به ویژه، به حل یک مشکل رایج برای صنعت کمک می کند: بینندگان دیجیتال کمتر. این کار را با اعطای پاداش به طرفداران برای شرکت آنها انجام می دهد، که برای مدت طولانی یکی از پایه های اصلی کنفرانس های فیزیکی، همایش ها و رویدادهای ورزشی در سراسر جهان بوده است.
برخی از شرکتها در حال حاضر این کار را با ایجاد محیطهای مجازی plug-to-play انجام میدهند که برندها میتوانند آن را سفارشی کنند و برای میزبانی رویدادها از آن استفاده کنند. یکی از این پیشنهادها شامل «جعبههای آسمان» مجازی است که بهعنوان فضاهای آنلاین عمل میکنند که در آن تیمهای ورزشی سنتی و الکترونیکی میتوانند در طول بازیها با هواداران ارتباط برقرار کنند و جمع شوند. ارزهای دیجیتال همچنین می توانند در دنیای مجازی به پاداش تبدیل شوند. با در نظر گرفتن مفاهیم بازی، از آنجایی که هر دارایی مجازی دارای ویژگی های متفاوتی است، ورزش های الکترونیکی می توانند از مسابقات برای ایجاد دارایی های بازی و NFT هایی که منحصر به فرد و مختص مسابقات هستند استفاده کنند.
دنیای مجازی نقش قدرتمندی در ورزش های سنتی دارد و این صنایع می توانند چیزهای زیادی از یکدیگر بیاموزند. به همین دلیل است که صنعت ورزش شروع به ادغام با ورزش های الکترونیکی با سازمان های شریک مانند NBA، NFL، FIFA و غیره کرده است. درحالیکه ورزشهای سنتی شروع به ادغام با معروفترین سازمانها، برندها، افراد مشهور و بازیکنان میکنند، حتی تعداد بیشتری نیز راه خود را به ورزشهای الکترونیکی باز میکنند. این کراس اوور به نفع هر دو صنعت است. با ادامه این روند، هر دو صنعت رشد خواهند کرد.
متاورس و ورزش های الکترونیکی در حال حاضر شروع به همپوشانی با فضاهای NFT و مجازی سازی کرده اند. صحبت از ورزش های سنتی، قبلاً از فناوری پیشرفته برای ایجاد ارتباط یکپارچه بین ورزش های سنتی و متاورس استفاده شده است. ورزش در دنیای ما نقش سنتی ایفا می کند و با گسترش و ظهور پلتفرم های مختلف توسط رقابت سایر صنایع سرگرمی، این بخش در معرض تهدید قرار گرفته است.
برای اطمینان از بقای خود در این دنیای رقابتی و همیشه در حال تغییر، آنها باید تعیین کنند که توجه مصرف کننده به کجا جلب می شود. فراجهان آینده طیف وسیعی از سرگرمی ها از جمله ورزش است. برخی از ابتکارات شگفت انگیز در حال حاضر در این زمینه توسعه یافته است. اما چیزی که ما نیاز داریم این است که هم ورزش های الکترونیکی و هم ورزش های سنتی را القا کنیم و این ترکیب را به دنیای Metaverse بیاوریم.
القای ورزش های الکترونیکی و سنتی و سپس آوردن همه آن ها به فضای وب 3 و ایجاد یک تجربه AR/MR، هم تجربه زنده را افزایش می دهد و هم آن را به خانه ها و قلب مخاطبان می آورد. تعبیه وب 3 و ورزش هنوز در مراحل اولیه است، اما پتانسیل زیادی برای تغییر صنعت ورزش به سمت بهتر شدن وجود دارد. افزایش جریان درآمد، تمرکززدایی، مشارکت طرفداران، شفافیت و امنیت تنها برخی از دلایلی است که بسیاری از شرکتها از وب 3 در صنعت ورزش استفاده میکنند و میتوان انتظار داشت که شاهد این موارد بیشتر باشیم.
این مطلب توسط تیم تحریریه کوین اکسو گردآوری شده است.