تئوری بازی در پروتکل های DeFi
نظریه بازی یکی از اجزای ذاتی اکوسیستم رمزنگاری است که در پروتکل های Defi نیز وجود دارد و به آن مربوط می شود. نظریه بازی در قلب بسیاری از جنبههای طراحی پروتکل DeFi، از جمله مدلهای انگیزشی و پویایی رأیدهی حاکمیتی قرار دارد. مسلماً پوشش بسیار کمی از مبانی تئوری بازی ها در پروتکل DiFi وجود دارد. با این حال، در این مقاله، برخی از ایده های اصلی را بررسی خواهیم کرد تئوری بازی در دیفای و همچنین 5 نوع بازی مرتبط با پروتکل های DiFi را ارائه می دهد.
پروتکل Defi چیست؟
DiFi یا غیرمتمرکز فاینانس مجموعه ای از اپلیکیشن هاست که می توانند امور مالی مهم مانند اخذ وام را به صورت غیرمتمرکز و بدون هیچ واسطه ای انجام دهند. DeFi در زمینه های مختلفی مانند استقراض و وام، بانکداری نقدی و مبادلات غیرمتمرکز استفاده می شود. البته دی فای همچنان از نظر سرعت، تجربه کاربری و احتمال خطای کاربر نقاط ضعفی دارد. قراردادهای هوشمند هسته اصلی حوزه DeFi هستند. نظریه بازی در DiFi مفهومی است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.
تئوری بازی در دی فای
تاریخچه تئوری بازی ها با تاریخ علم کامپیوتر مرتبط است. بسیاری از تحقیقات فعلی در نظریه بازی ها به کار پیشگامان علوم کامپیوتر مانند آلن تورینگ و جان فون نویمان برمی گردد. سنگ بنای بسیاری از تعاملات بازی در سیستم های مدرن، تعادل معروف نش است که توسط فیلم A Beautiful Mind رایج شد. با این حال، مدل سازی یک پروتکل DeFi با استفاده از اصول نظریه بازی فراتر از تعادل نش است.
با درک انواع مختلف بازی هایی که افراد در تعاملات اجتماعی یا اقتصادی خود با آنها مواجه می شوند، می توان مفاهیم معماری پروتکل های DeFi را با استفاده از اصول تئوری بازی ها درک کرد. یکی از کاندیداهای ایده آل برای به کارگیری اصول تئوری بازی، پروتکل های DeFi هستند زیرا شرکت کنندگان زیادی را در تعاملات خود درگیر می کنند.
طراحی شرکت کننده: تئوری بازی را می توان برای بهینه سازی تصمیم یک شرکت کننده برای به حداکثر رساندن سودمندی استفاده کرد.
طراحی مکانیزم: نظریه بازی معکوس بر طراحی یک بازی برای گروهی از شرکت کنندگان باهوش تمرکز دارد. یکی از نمونه های کلاسیک طراحی مکانیزم حراج است.
5 نوع بازی مرتبط با پروتکل های DiFi
از زمان پیدایش آن در دهه 1940، نظریه بازی ها بر مدل سازی رایج ترین الگوهای تعاملی که در حال حاضر در سیستم های هوش مصنوعی چند عاملی وجود دارد، تمرکز کرده است. یک عنصر کلیدی در طراحی پویا پروتکلهای DeFi، درک انواع مختلف پویایی بازی در یک محیط معین است. برای درک پویایی بازی در پروتکل های DeFi می توان از یک معیار پنج عنصری سطح بالا استفاده کرد. حالا بعد از بررسی تئوری بازی در دیفایما به این پنج عنصر در زیر نگاه خواهیم کرد.
1- متقارن در مقابل نامتقارن
طبقه بندی مبتنی بر تقارن یکی از ساده ترین طبقه بندی بازی ها است. یک بازی متقارن محیطی را توصیف می کند که در آن بازیکنان اهداف مشابهی دارند و نتایج بازی ها به استراتژی های درگیر بستگی دارد. یکی از نمونه های کلاسیک بازی متقارن، بازی شطرنج است. از آنجا که بازیگران معمولاً اهداف متفاوت و متضادی دارند، بنابراین بسیاری از موقعیتهای دنیای واقعی فاقد ظرافت ریاضی تقارن هستند. یکی از نمونه های بازی نامتقارن، مذاکرات تجاری است. در مذاکرات تجاری، هر یک از طرفین مذاکره، اهداف متفاوتی دارند و نتایج را از دیدگاه های مختلف ارزیابی می کنند. (به عنوان مثال، هدف برنده شدن در یک قرارداد در مقابل به حداقل رساندن سرمایه گذاری)
برای اطلاع از اندازه بازار دی فای مقاله مربوطه را مطالعه کنید.
2- اطلاعات کامل در مقابل اطلاعات ناقص
بازی ها را نیز می توان بر اساس نوع اطلاعات موجود دسته بندی کرد. یک بازی اطلاعات کامل محیطی است که در آن هر بازیکن می تواند حرکات بازیکنان دیگر را ببیند. به عنوان مثال، بازی شطرنج یکی از نمونه های بازی با اطلاعات کامل است. در حالی که بسیاری از تعاملات مدرن مبتنی بر محیط هایی هستند که حرکات بازیکنان از یکدیگر پنهان است. علاوه بر این، نظریه بازی او سناریوها را تحت عنوان بازی های اطلاعاتی ناقص طبقه بندی می کند. از بازی های با اطلاعات ناقص می توان به بازی پوکر و سناریوی ماشین های خودران اشاره کرد.
3- تعاونی در مقابل غیر تعاونی
محیطی که در آن بازیگران مختلف با تشکیل اتحاد می توانند نتیجه را افزایش دهند، یک محیط بازی تعاونی است. مدل سازی مذاکرات قرارداد معمولا تحت عنوان بازی های تعاونی انجام می شود. سناریوهای غیرهمکاری نیز محیط هایی را توصیف می کنند که در آن بازیکنان از تشکیل اتحاد منع می شوند. یکی از نمونههای بازیهای غیرهمکاری، جنگ است.
ارزهای دیجیتال زیادی وارد عرصه بازی شده اند که برای اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید به مقاله ارزهای دیجیتال برتر در صنعت بازی مراجعه کنید.
4- Concurrent vs Sequential
بازی متوالی در محیطی انجام می شود که هر بازیکن اطلاعاتی در مورد اطلاعات قبلی بازیکنان دیگر دارد. بازی های همزمان نیز سناریوهایی هستند که بازیکنان می توانند اقدامات همزمان را در آن بازی انجام دهند. یکی از نمونه های بازی های همزمان، معاملات سهام است.
5- مجموع صفر در مقابل مجموع غیر صفر
یکی تئوری بازی در دیفای مجموع آن صفر است و گفته می شود که یک نفر از اعمال دیگران سود می برد. مشابه بازی های رومیزی (بازی های رومیزی)، اما با مجموع غیر صفر، چندین بازیکن می توانند از اقدامات یک بازیکن بهره مند شوند.